- Je schopno přijímat informace, zvládnout nácvik a udržet disciplínu ve skupině dětí?
- Chápe alespoň rámcově pravidla sportu?
- Máte li pochybnosti, zda dítě tyto požadavky zvládne doporučuji počkat se zápisem o půl roku.
Tato kategorie byla poprvé naplněna v sezóně 2013/2014 dostatkem hráčů. V této sezóně (2021-2022) to jsou ročníky 2013,2014. Tato kategorie je přihlášena do soutěže - okresní soutěže mladších přípravek. Hledáme a nabíráme hráče ročníků 2013 a mladší, přijďte či volejte 603 800 727 (Petr Hanáček). Trenérem této kategorie je Lukáš Dolejš.
———
———
———
V kolika letech přihlásit dítě do fotbalové přípravky? Obecně lze fotbal začí cca od 5ti let. Mezi dětmi stejného věku jsou ale značné rozdíly jak fyzické tak i mentální.
Rodiče se musí sami rozhodout, zda-li přihlásit své dítě do fotbalové přípravky, před tím se doporučuje si zkusit odpovědět následující otázky.
Je dítě schopno na tréninku vnímat informace a podřídit se někomu jinému, než vám rodičům?
———
Zvláštnosti sportovní přípravy kategorie přípravky 6 – 8 let ve fotbale:
- etapa seznamování se sportovní aktivitou,
- začátek v nízkém věku - je důležité pro dosažení maximálních výkonů v dospělosti,
- cvičeni všeobecného charakteru – různorodé pohybové aktivity,
- děti jsou citlivé vůči nadměrné specializované zátěži,
- uplatnění spontánní pohybové aktivity má intermitentní charakter zatížení – střídaní krátkodobého zatížení vysoké intenzity s nízkou (odpočinek, chůze),
- jedinečná senzitivní období ovlivňující efektivitu tréninku,
- pro senzitivní období je určující biologický věk.
Trendy v oblasti přípravek a modelové utkání:
https://tv.fotbal.cz/metodicka-videa/default.htm
https://nv.fotbal.cz/scripts/detail.php?id=70894&tmplid=1369
Příklad případová studie:
Analýza sportovního tréninku věkové kategorie U6 - U8 ve fotbale
———
———
Díky této pomůcce mohou vaši svěřenci udělat během jedné sezóny až 500 000 doteků s míčem. Profesionální fotbalista se průměrně dotkne míče za rok asi 50 000 krát. Není to dostatečný argument?
Ukázka na webovém odkazu:
https://fotbal-trenink.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=959:citomi&catid=82:citomi&Itemid=177
Efekt opakování
Když se dítě učí hrát na klavír, má tendenci používat celou horní část svého těla: zápěstí, paži, rameno, trup. Dokonce i obličejové svaly vyloudí na tváři grimasu při každém tónu. S tréninkem a praxí přestane rodící se klavírista používat všechny zbytečné svaly a každý tón zahrává jen příslušným prstem. Pak dále rozvíjí "lekhý dotek" a postupně začíná hrát s půvabem a lehkostí. To je proto, že dítě postupně ustoupilo od používání masivního počtu neuronů a začalo používat jen těch pár, k dané činnosti předurčených. Toto efektivnější využívání neoronů se objevuje kdykoliv se staneme dovednějšími a zběhlejšími v nějaké dovednosti.
Přínosy
§ Velkým počtem opakováním rozvíjíme ovládání míče.
§ Rytmický charakter podněcuje kognitivní připravenost potřebnou mírou pozornosti a koncentrace.
§ Možnost manipulace s časovým tlakem podle potřeb jednotlivců.
§ Umožňuje podporovat správné držení těla z obecného hlediska.
§ Přirozenou cestou učí správnému specifickému stavění se k míči.
§ Rozšiřuje pohybový slovník.
§ Pohyb míče v třírozměrném prostoru umocňuje potřebu přesné práce s míčem.
§ Dočasné potlačení vlivu síly úderu zdůrazní proces učení zaměřený na motorickou stránku věci.
§ Bez boty - zapojení většího množství vjemů(multisenzorová integrace) spolu se zvukovými vjemy(sonifikace) zkvalitňuje proces motorického učení.
§ Zapojení hudby navodí to správné emoční a výukové prostředí.
§ Kombinace učení objevováním a napodobováním pomáhá urychlit a vylepšit proces učení.
§ Skupinové učení je skrze synchronizovaná cvičení velmi účinné.
§ Plné soustředění na daný úkol zaručuje trvalé změny ve fotbalových dovednostech.
§ Udržování rovnováhy.
Metodické poznámky
§ Strukturovaná cvičení vedoucí k dostatečně silným paměťovým stopám v dlouhodobé motorické paměti.
§ Ruka držící síťku zůstává v poloze před břichem, zvláště důležité při cvicích kdy míč opisuje delší dráhu(zeměkoule)
§ Do správné polohy, která umožní optimální nákop nás dostávají pohyblivé dolní končetiny realizující pohyb laterání(do stran) i saginální(dopředu, dozadu), otevřený postoj.
§ Plynulá výměna stojné nohy.
§ Kombinace různých rytmů.
§ V pohybu jsou 3 věci - nohy, ruka, míč.
§ Ovládání míče v otevřeném prostoru, obtížnost zvýšíme omezením prostoru(tyče).
§ Různé způsoby kopu.
§ Plánování, evidování: tréninkového času, počtu opakování, odpočinku, druhu cvičení, pohybů.
Vizualizace dovedností zvyšuje výkon:
§ jasná představa o pohybu před vlastním provedením
§ schopnost sledovat pohybovou dovednost a umět ji analyzovat
§ čím rychleji jsi schopen si něco představit, tím rychleji to sám správně provedeš
Ideomotorika - přehrávání správných pohybů v mozku i v době mimotrénikové, třeba před spaním v posteli.
A jak si takovou pomůcku sestrojit ?
Stačí síťka na míč. Je vhodné ji vylepšit poutkem z nějakého pružného materiálu, za které pak síťku držíme.
———